Distripedia : enkele logistieke begrippen verklaard. (B2B en B2C)

Distripedia : enkele logistieke begrippen verklaard. (B2B en B2C)

Op onze website www.distrimedia.be treft u een aantal termen aan die misschien niet altijd een belletje doen rinkelen. Periodiek leggen we deze begrippen graag aan u uit.

Dit keer gaan we dieper in op de begrippen B2B en B2C en hun impact op het logistieke proces. Twee voorname pijlers waarop onze fulfilment dienstverlening is gebouwd.

B2C of “business to consumer” gaat in wezen over het rechtstreeks verzenden van een product door een bedrijf via een e-commerce online winkel of webshop aan de eindklant of consument. De bestelling van het individu brengt een heel proces van orderafwikkeling of fulfilment op gang, waarin Distrimedia het logistieke luik (of meer) voor haar rekening neemt.

B2B staat voor “business to business”. Dit betreft het verzenden van producten naar een ander bedrijf, waardoor de eindklant slechts indirect wordt bereikt. Over het algemeen bestaan deze zendingen uit in grotere hoeveelheden (tot volle vracht, deellading etc).

Er zijn grote verschillen tussen een B2C- en B2B-transactie. B2C fulfilment betreft een groter aantal individuele orders met kleinere hoeveelheden per orderlijn. B2B impliceert meestal een kleiner aantal orders, maar de orders zijn een pak groter. Beide hebben hun nuances en kritische succesfactoren.

Bij B2C orders draait alles om snelheid, nauwkeurigheid en klantenservice. B2B bestellingen vergen vooral een grote nauwkeurigheid. Doorgaans ligt een vooruitgestippeld proces aan de basis van dergelijke logistieke trajecten. Zo dient u voor leveringen aan retailers vaste levertijdstippen te respecteren. Het niet volgen van de opgelegde specificaties kan eventueel leiden tot boeteclausules en inefficiënties.

DistriMedia heeft tientallen jaren ervaring en kennis van de industrie, zowel op het vlak van B2C en B2B fulfilment. We kennen het specifieke karakter van de business en hebben processen ingericht die specifiek zijn voor de pijler die we bedienen. Steeds meer bedrijven hebben echter een multichannel strategie, waarbij zij zowel consumenten als bedrijven benaderen en hiervoor de juiste logistieke oplossing zoeken. Daar ligt juist een USP van DistriMedia dat wij perfect de beide stromen tegelijk aankunnen. Hierbij behandelen we uw klant net zoals ook u het van ons verwacht.

Meer weten hierover? Of contacteer ons: www.distrimedia.be. We helpen u graag!

DistriMedia

Meulebeeksesteenweg nr 20 - 8700 Tielt

© Copyright 2017 - 2018

All rights reserved.