Webshop logistiek – 3 gratis fulfilment tips

Webshop logistiek – 3 gratis fulfilment tips

B2C order fulfilment van e-shops is onze core business. Terwijl u zich focust op uw webshop én de realisatie van uw groeidoelstellingen, zorgt DistriMedia over de goede afwikkeling van uw weborders.

Bij zo’n e-shop komt toch wel één en ander kijken. Het concept lijkt eenvoudig, maar al snel zult u merken dat het opzetten van een webshop heel wat voeten in de aarde heeft. Zo mag u naast het technische gedeelte zeker het logistieke luik van uw webshop niet uit het oog verliezen. Uit de projecten die wij in overleg met klant en andere partners in het e-commerce traject volgen of begeleiden leren we zelf ook voortdurend. Onze prospecten genieten mee van dit inzicht. We bekijken het logistieke aspect, maar het gaat ook verder dan dat.

Ook voor u is DistriMedia beschikbaar als sparringpartner voor e-commerce plannen. Het loont  om uw logistieke partner te spreken in de fase van business case of scopebepaling voor uw project! Zo kunnen we wijzen op logistieke aspecten die een impact kunnen hebben op zowel uw logistiek proces als het e-project.

Hieronder vindt u alvast enkele tips en adviezen voor uw e-logistiek of onderwerpen die u met uw fulfilment partner kan bespreken.

Tip 1 – Verpakking

Uw dienstverlener heeft goede prijzen bedongen bij zijn leveranciers voor ‘standaard’ verpakking want hij bestelt in grote volumes. Maar misschien wenst u net geen standaardverpakking en wil u liever uw logo of een andere personalisatie voorzien op de verzenddoos. Dit is eigenlijk een vorm van gratis reclame en uithangbord voor uw webshop.

Onderzoek verder de sterkte van uw verpakking, moet deze valbestendig zijn of verstuurt u breekbare goederen ? Maar ook indien dit niet het geval is kan een goede verpakking het verschil betekenen dus een (lichte) beschadiging tijdens transport en dus een retour, of een tevreden klant. Test dus eens een val vanaf 1 meter en zie wat er gebeurt.

Wist u ook dat BPost zogenaamde “bus”- en “bel”-tarieven hanteert ? Hierbij is niet alleen het gewicht maar ook de dikte van uw pakje belangrijk. Een slimme dienstverlener maakt hier een onderscheid. U kan samen met hem bespreken wanneer een dunne (bubbel)enveloppe de voorkeur geniet op een stevigere maar ook dikkere kartonnen flap. Een besparing van makkelijk 50 eurocent per pakje.

Tenslotte kan u zich de vraag stellen of uw artikelen überhaupt een extra verpakking behoeven ? Misschien volstaat de doos waarin uw leverancier ze plaatst ook als verzenddoos. Natuurlijk leidt dit tot minder handling en zo automatisch ook tot lagere kosten.

Tip 2 – Het klaarmaken van een zending 

Het lijkt alsof u hierop weinig invloed kan uitoefenen. Maar heeft u bijvoorbeeld flash sales? Voorverkoop? Of verkoopt u goederen die u niet op voorraad heeft?

Het gemeenschappelijke kenmerk van deze zaken is dat u mogelijk producten naar uw dienstverlener brengt die (deels) al verkocht zijn en waarvoor de procedure ‘inslag – op stock nemen – picking – klaarmaken zending’ drastisch kan ingeperkt worden door zogenaamde cross-docking of een aanpak van ‘eerst verkopen en daarna op stock nemen’.

Het is evident dat u praat met de leverancier van uw artikelen voor een rechtstreekse levering naar uw eindklant.  Maar heeft deze laatste wel altijd het geschikte apparaat hiervoor ? Misschien wenst u de zending van meerdere artikelen te consolideren of wilt u iets extra toevoegen aan de zending. In al deze gevallen kan uw logistieke partner u helpen.

Tip 3 – Bezoek het warehouse van uw toekomstige logistieke partner 

Tijdens uw bezoek let u goed op het type locaties in het warehouse. Enkel legbordstellingen, enkel palletstellingen of een mix van beide ? Vergeet daarbij niet dat een opslagkost rechtstreeks of onrechtstreeks terug te vinden is in de tarieven en deze kost dag op dag doorloopt, of u nu veel of weinig verkoopt. Zogenaamde hybride magazijnen hebben een mix van opslaglocaties en spelen in op uw groei.

Wellicht beschikt uw logistieke dienstverlener over een business intelligence programma waarmee hij het verband tussen verkoop en voorraad (periodiek) kan analyseren zodat u uw totale kost – die bestaat uit het de kost voor het op voorraad houden en de kost van het bestellen – kan minimaliseren. Deze zogenaamde zaagtand formule blijft een belangrijke basis voor de van uw voorraadkosten.

DistriMedia kan u alvast helpen bij de realisatie van de bovenstaande tips. Doe dus gerust een beroep op onze expertise, ongeacht de fase waarin het webshop project zich bevindt. Contacteer ons via www.distrimedia.be

DistriMedia

Meulebeeksesteenweg nr 20 - 8700 Tielt

© Copyright 2017 - 2018

All rights reserved.